Pagina's

dinsdag 23 februari 2010

#6 Flickr en Picasa

Een foto van Flickr gehaald (gezocht op Xplora Breda). Blijkbaar is er iemand hier op werkbezoek geweest, want ik vond een set foto's van Moqub (wie is dit? later opzoeken). Hoe maak je hiervan een mooie verwijzing?


Bron: Moqub (Werkbezoek Cisco en Xplora op Flickr)

Ik heb vorig jaar al eens privé wat foto's op Flickr gezet en toen ik inlogde kwamen die weer boven drijven. Ik herinner me dat ik het lastig vond om deze foto's te delen met familie. Misschien moet ik het nog eens proberen.

Inmiddels gebruik ik Picasa om mapjes met foto's op internet op te slaan (in Google Fotoalbums). Ze zijn niet openbaar. Ik deel ze met familie en vrienden via een link die ik ze toestuur per e-mail. Als ze op de link klikken krijgen ze toegang tot de fotomappen. Toch is Picasa ook niet echt gemakkelijk. Ik heb een handleidinkje voor mezelf gemaakt omdat ik steeds vergeet hoe ik de foto's ook al weer vanuit Picasa in de mappen in Google Fotoalbums kan uploaden. Als het eenmaal gelukt is, is het een leuke manier om iemand even wat vakantiefoto's te laten zien, die heb je altijd bij je!

4 opmerkingen:

  1. Hoi Janneke,
    Moqub is bekend in de biblioblogosphere, ik vind dat ze altijd heel leuke berichten schrijft op haar blog: http://www.moqub.com/
    Ze werkt bij de bibliotheek van de Technische Universiteit Delft en is organisatrice van UGame ULearn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Leen: bedankt voor de info, Leen! Heb even op Moqub's website gekeken. Grappig dat zij al haar schrijfsels niet in een blog zet, maar op een eigen website. Ik wil t.z.t. wel eens van jou horen waarom jij wel voor een blog gekozen hebt...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Janneke Moqub haar site is wel degelijk een blog, alleen gebruikt zij de software van wordpress.org als en heeft ze haar blog in eigen beheer. Dat kost dus wel wat centjes (serverkosten bijvoorbeeld). Of je website een blog is of een site heeft niets te maken met het feit of je je blog/site zelf beheerd of niet maar in welke vorm het is: Blog = dagboekvorm waarbij telkens nieuwe berichten komen waarop je kunt reageren (zoals bij Moqub dus). Site = statische informatie (zoals bijvoorbeeld de site van een bedrijf met informatie over dat bedrijf op), maar natuurlijk is de lijn tussen site en blog flinterdun en zijn er ook combinaties mogelijk. Waarom heb ik dan geen blog in eigen beheer? Omdat het via web-log.nl gratis is :-)! Is mijn uitleg een beetje duidelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Leen. Ik snap het, het zit 'm dus vooral in de vorm en het reageren. Want er zijn genoeg sites waarop voortdurend nieuwe info verschijnt (kranten bijv.), maar die geen blog zijn. Bedankt voor je uitleg, coach!

    BeantwoordenVerwijderen