Pagina's

donderdag 11 maart 2010

#10 Mijn Delicious


Toen ik in mei 2008 in dienst kwam bij Avans viel ik met mijn neus in de boter: er werden allerlei leuke workshops aangeboden door collega's, waaraan ik zomaar mocht deelnemen. Ik kon mijn geluk niet op (na jarenlange honger naar meer scholing).
Een van die workshops ging over social bookmarking en het was liefde op het eerste gezicht. Sindsdien heb ik mijn eigen Delicious-pagina en heb ik een Delicious-pagina voor Xplora gemaakt:www.delicious.com/xplora2.0.
en ik zit erover te denken om mijn privé-bookmarks ook onder te brengen in deze tool.
Maar wat ik nog niet had uitgeprobeerd was om een rss-feed in te stellen binnen Delicious. Dat is inmiddels gelukt. Iedere keer als iemand iets toevoegt aan de xplora2.0-delicious krijg ik daarvan bericht.
Even kijken of ik ook een rss-feed kan instellen op een bepaalde rubriek. Bijv. informatievaardigheden van Frieda. Lukt. Elke keer als Frieda een website opslaat in haar Delicious en hieraan de tag 'informatievaardigheden' toekent, krijg ik bericht. Even uittesten?

In Wordle.net heb ik van mijn tags een woordenwolk gemaakt. Is er ook een manier om die wolk als plaatje in mijn blog te zetten?

Ik zag trouwens onderaan de Delicious-pagina het bekende oranje icoontje (rss feed for these bookmarks), maar ook een oranje slotje met 'private rss feed'. Wat zou het verschil zijn?

6 opmerkingen:

  1. ik heb bij de gadgets nog even gezocht maar daar zit Wordle niet in als Gadget. Wel als je zoekt op cloud (en weer niet op tagcloud) krijg je een gadget voor je tags.
    En anders toch even Leen of Eric vragen..
    Ik ga jou tip over Delicious en RSS ook nog uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Janneke
    Ik denk niet dat ik in staat ben om in schrift uit te leggen hoe je een wordle wolk in je blog plaatst maar misschien kunnen we het volgende week eens samen proberen. Ik heb er een op mijn blog staan, mede dankzij Martine :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb een bookmark in mijn delicious getagd met informatievaardigheden. Zie jij hem nu? Het zou die van een online pubmed cursus moeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Janneke, is het al gelukt met het plaatsen van de wordle op je blog? Je moet dat namelijk doen met de print screen toets op je toetsenbord. Je maakt dus een print sreen van je wordle, je opent Paint en plakt de print screen daar (CTRL + V), je knipt hem bij en slaat hem op als plaatje (jpg bijvoorbeeld) en die jpg kan je dan in je blog plaatsen als afbeelding.
    Wat betreft die private rss feed van delicious: die bevat ook je private bookmarks (als je die rss-feed in je rss-reader plaats, dan moet je ook eerst inloggen)!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Frieda Het werkt! Ik zag in mijn reader dat jij de cursus in jouw Delicious had opgeslagen. Kon 'm meteen opslaan in mijn eigen Delicious. Geweldige tools!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Marie @Leen @Marjon Bedankt voor jullie reacties. Ik ga de plak en knip-actie van Leen even uitproberen om wordle in mijn blog te krijgen. Als dat niet lukt kom ik even bij jou langs, Marie!

    BeantwoordenVerwijderen