Pagina's

woensdag 12 mei 2010

#18 Toon mij uw digitale boekenkast...

"Toon mij uw (digitale) boekenkast en ik zal u zeggen wie u bent".
Dat geldt natuurlijk ook voor ons boekenliefhebbers.
Daarom is LibraryThing zo leuk. Even kijken bij collega's en vrienden wat ze zoal lezen of gelezen hebben. Ik heb sinds juli 2009 een account aangemaakt op LibraryThing en probeer bij te houden wat ik heb gelezen. LT dient zo een beetje als extern geheugen. Maar het valt niet mee om het bij te houden, want ik vergeet gewoon vaak dat ik ook nog een digitale boekenkast en een digitaal leven heb. Natuurlijk wil ik bij elke boektitel een plaatje, maar als die niet standaard meegeleverd worden door Bruna of de KB, ga ik 'm zelf kopiƫren en ja, dat kost weer meer tijd. Dat heb ik dus maar losgelaten, dan maar geen plaatjes.
En dan laat ik de kinderboeken die ik samen met mijn kinderen heb gelezen nog maar even buiten beschouwing.

Gewetensvraag: zet ik boeken die ik niets vond in LT of niet? Ik heb besloten ze niet op te nemen als ze 'helemaal niets' waren. Ik zou ze thuis ook niet in mijn fysieke boekenkast willen hebben. Twijfelgevallen (die van 'gaat wel'.) mogen wel in LT.






Ik las in een blog van Edwin Mijnsbergen dat LT een nieuwe feature heeft: get this book. Ik heb 'm uitgeprobeerd met een van mijn boeken 'Broere'.
Het idee is leuk en veelbelovend, maar ik zie zo gauw niet dat het boek in mijn eigen openbare biebje te krijgen is. Die link is blijkbaar nog niet gelegd.
En hoe het nou precies zit met de link tussen bibliotheken en LT snap ik ook nog niet zo goed. Ik heb allerlei voorbeelden bekeken van (vnl. Amerikaanse) bibliotheken, maar waar moet ik op letten? Wat is het LT-gehalte in de cataloguspagina's die ik zie? En vooral: hoe werkt dat dan precies achter de schermen, dat gebruik maken van LT voor je eigen opc?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten