Pagina's

woensdag 12 mei 2010

#19 sociale netwerken











Omdat mijn jongere zus een fanatieke Hyver is heb ik op 29 september 2009 besloten ook een Hyves-account aan te maken.
Maar alleen zichtbaar voor vrienden.
Er staan een paar foto's op en een paar youtube-filmpjes met muziek en een trailer van de nieuwste film die ik heb gezien.
Af en toe krijg ik een mailtje dat een van mijn vrienden bijna jarig is en als ik er aan denk stuur ik een digitale felicitatie.
Soms is mijn zus online en kan ik met haar chatten.

En omdat ik een aantal vrienden in het buitenland heb, kwam er ook een Facebook-account. Ik merk wel dat ook steeds meer Nederlandse vrienden op Facebook te vinden zijn.

En omdat ik uitgenodigd werd voor LinkedIn kwam ook daar een account voor de meer werk-gerelateerde contacten.

Een leuk voordeel van Hyves, Facebook en LinkedIn is dat je oude bekenden weer terug vindt. En omdat het nooit dikke vrienden van me waren is het ook prima om oppervlakkig hyves- of facebook-contact te houden. Zeker als je de 40 gepasseerd bent is het leuk om te zien wat er van allerlei oud-klasgenoten geworden is :-)

Handig trouwens dat ik dan via e-mail krijg te horen dat iemand iets op mijn sociale netwerkadressen heeft gezet. Gek eigenlijk dat je dan blijkbaar geen prive-mail stuurt, maar juist iets dat zichtbaar is voor alle vrienden. Blijkbaar willen we op sociale netwerken ook laten zien hoe sociaal of hoe grappig of origineel we zijn.
Wat ook meespeelt om iets op een sociaal netwerk te zetten en niet te mailen is dat de multimediale mogelijkheden groter zijn. Een filmpje plaatsen, een plaatje plakken gaat zoveel gemakkelijker.

Toch is het gebruik van Hyves en Facebook niet zo in mijn dagelijkse werkzaamheden ingebakken als bijv. het checken van mail of het lezen van de krant. Zou het komen omdat ik een digital immigrant ben en geen digital native?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten