Pagina's

maandag 19 april 2010

#16 youtube en vimeo

Youtube is natuurlijk geen onbekende. Ik zoek regelmatig leuke filmpjes of muziek.
Mijn favoriet op Youtube zijn o.a. de filmpjes van Mr. Bean. Zoals bijv. Mr. Bean in the library
Nog vaker wordt ik vanaf andere sites doorgelinkt naar Youtube.
Toch vind ik het lastig om goed te zoeken in Youtube. Ik moet me vaak door een brij aan slecht of verkeerd materiaal heen worstelen voordat ik het filmpje vind dat ik zoek. Er schijnt een mogelijkheid te zijn om geavanceerd te zoeken via een knopje 'search options' naast het zoekvak, maar het zal wel aan mij liggen, maar ik kan dit knopje echt niet vinden op mijn scherm. Weet iemand waar het gebleven is?

Via de site van Accredited Degrees vond ik leuke voorbeelden hoe we youtube in de bibliotheek zouden kunnen toepassen. Er zijn legio toepassingsmogelijkheden: We kunnen het als pr-instrument gebruiken, maar ook als screencast: we kunnen alle instructies die we nu live geven, zoals catalogus en databank-instructie ook online zetten. Zo kunnen studenten ze na afloop van een instructie nog eens in hun eigen tempo bekijken.

Zoals ze bijv. bij de University of Illinois hebben gedaan: Advanced search in the library catalog. of een Nederlands voorbeeld: screencast catalogus HAN (Hogeschool Arnhem en Nijmegen).
Ook vond ik nog een leuk instructiefilmpje over het zoeken van keywords in Google.

Nog even een andere filmpjes-aanbieder proberen. Vimeo (de concurrent van Youtube) biedt inderdaad betere kwaliteit. Om filmpjes te bekijken hoef je niet per se in te loggen. Ik vond een aantal prachtige tekenfilmpjes van 'singsfish'. Bijv. deze over lezen en een 'zelfportret':

Geen opmerkingen:

Een reactie posten