Pagina's

woensdag 17 december 2014

(7) Verdiepdingen : content curatie

Ik heb vorig jaar rond deze tijd al een blogbericht geschreven over Muziekcuratie, een vorm van content curatie die erg in de mode lijkt.

Als ik lees wat er onder verstaan wordt, doet me dat erg denken aan mijn vorige baan als documentalist, misschien met het verschil dat punt 5. het Delen belangrijker is dan ooit.

Content curatie is een middel om iets te doen aan de informatie overload bij medewerkers.

Principe van content curatie in 5 stappen:
1. Identificeren van bronnen – Welke zijn interessant voor jouw klanten?
2. Verzamelen – Verzamel content per onderwerp.
3. Documenteren – Leg de oorspronkelijke bron van de content vast.
4. Context – Verschaf context en plaats het artikel in een kader.
5. Delen – Presenteer de informatie op een handige manier die past bij jouw doelgroep.

What's in a name, content curatie lijkt een nieuw modewoord, maar als we daardoor ons werk als informatiespecialist meer gewicht kunnen geven, is dat mooi meegenomen.



Een van de hulpmiddelen om aan content curatie te doen, Scoopit, had ik al eens uitgeprobeerd voor Verpleegkunde
Ik stuitte op een boek van de Aanwinstenlijst gezondheidszorg van de Haagse Hogeschool op Scoopit. Ik heb me direct geabonneerd op deze aanwinstenlijst. Dit zou wel eens een heel leuk idee kunnen zijn voor onze eigen Academie voor Gezondheidszorg!
Ondertussen wordt er binnen Xplora al druk geƫxperimenteerd met Scoopit, bijv. binnen het domein Welzijn en Economie.

Een andere tool voor contentcuratie is Storify. Ik vond een leuk voorbeeld van het verhaal dat Storify vertelt over de jaarlijkse KNVI-dag in 2013, aan de hand van Tweets van deelnemers aan deze dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten