Op donderdag 28 februari was ik aanwezig bij de VOGIN-IP lezing in de Brakke Grond in Amsterdam. Deze dag stond in het teken van workshops en lezingen rond zoeken en vinden op internet.
Een verslag van alle lezingen en workshops staat op http://vogin-ip-lezing.net/terugblik-slides/
foto Wouter Gerritsma |
14:00-14:45 Phil Bradley - www.philb.com
What’s up with Google and other search engines? – The changing landscape of web search
Kern van zijn betoog: het gaat niet langer om zoekmachines en webpagina's, maar om mensen en netwerken! Dat verandert het zoeken in de toekomst.
Traditionele zoekmachines hebben focus op webpagina's, nadruk op oud, zeggen niets over authority
Google doesn't really care about search, maar is een advertentiebedrijf
Resultaat: slechte kwaliteit data, 'gaming' van de zoekmachine
14:45-15:15 Antal van den Bosch - taalkundige Universiteit Nijmegen
Text mining: automatische en grootschalige analyse van entiteiten en gebeurtenissen in tekst
Informatie is niet hetzelfde als taal
Producten van vakgroep van Antal: Valkuil.net spellingcorrector. Fowlt.net spelling corection.
15:15-15:45 Rinke Hoekstra - VU / UVA
Gebruik van linked data voor het bouwen van een semantisch web van data
Hoekstra houdt zich bezig met linked data en het digitaal beschikbaar stellen van onderzoeksgegevens. Hij bouwt aan een web van onderling verbonden onderzoeksdata via linkedscience.org.
Zo kun je makkelijker de gegevens achter een publicatie achterhalen en is het mogelijk daarmee verband houdende andere gegevens tegen te komen. In die gestructureerde onderzoeksgegevens kun je ook gerichter zoeken dan met full-text zoekvragen mogelijk is.
Er ontstaat zo een nieuwe wetenschappelijke discipline: webscience, waarbij informatici en sociale wetenschappers samen onderzoek doen.
Voorbeelden: Commit Vivo (publiek-private research community en portal) ; Hubble-project (clinical guidelines) en Linkitup met publicaties van wetenschappers.
16:00-16:30 Joost Janssen - PWC
Enterprise search, waarom niet en wanneer wel - de PWC casus
Pwc= Price Waterhouse Cooper, zakelijke dienstverlener, 180.000 medewerkers wereldwijd. Vooral bekend van accountancy
Www.joostjanssen.nl houdt zich bezig met kennismanagement/ collective intelligence
PWC is een kennisorganisatie: kennis van markt, klanten, vakkennis, eigen organisatie.
Enterprise search is belofte niet nagekomen:
* Enterprise belooft 1 zoekbox en doorzoekt alle bestanden. Lukt niet bij PWC. Verschillende zoekinterfaces voor nieuws, kennisdatabase (bijgehouden door informatiespecialisten), etc.
* bij ene database is betrouwbaarheid het belangrijkst, bij andere relevantie, bij andere actualiteit. Zoektechnologie kan daar niet zo goed mee omgaan bij enterprise search.
* technische oplossingen gaan te snel.
* juridisch is het lastig om info uit te wisselen.
Er is een oplossing: je netwerk bepaalt wat belangrijke content is!
Dat doe je door social media te gebruiken. Bijv. Spark, platform voor content, communities etc.
Als je zoekt op een persoon, krijg je ook content en communities waar hij/zij in zit.
16:30-17:00 Henk van Ess - onderzoeksjournalist
Let's get personal met Facebook Graph Search en Google Now
Dankzij tablets en smartphones weten FB, Google en Apple heel veel van ons.
Leidt tot nieuwe diensten. Waarom laten we even in het midden ;-(
Nieuwe diensten:
Google now: je krijgt de juiste info op het juiste moment.
Bijv. je zet zelf afspraak in kalender. Krijgt van Google een mail als je weg moet, want er blijken files. Google geeft kaart van route woonwerkverkeer, toont automatisch bezienswaardigheden, waarschuwt dat je moet uitchecken uit je hotel etc. Voorwaarde is dat je ingelogd blijft in Google.
Facebook Graph search
Bijv. van mensen die bij openbare bibliotheek Amsterdam werken (en dat hebben gedeeld op Facebook) kun je allerlei dingen te weten komen. Of ze van katten houden of van chinees eten.
Zal volgens internet juristen niet toegestaan worden in NL of: staat standaard uit en je moet optie zelf aanzetten.
Google doesn't want us to think (want dan gaan we ergens anders heen)
Vb Je zoekt op 'teaching search skills'. Google zegt bedoel je 'research skills?'
Resultaat: filter bubbles, stereotiepe beelden van de wereld
Google wil niet dat we advanced zoeken, verbergt het. Wil geld verdienen.
Afgelopen paar jaar enorme toename van data! Maar steeds minder mensen kunnen vertrouwen op zoekmachines, gebruik loopt terug.
Internet is een bende, geen zoekmachine kan daar wijs uit.
Laatste paar jaar: opkomst social search engines, niet gericht op websites, maar op social media generated content.
Bing in VS resultaten uit social media
Blekko geeft resultaten uit je vriendenkring. Is veel belangrijker dan wat websites zeggen! Daar kun je we lop vertrouwen.
Google fights back! Met google + (met circles en communities)
Als we iets willen weten, info nodig hebben, gaan we naar plekken, mensen die we vertrouwen, bibliotheken.
Als we iets willen weten, info nodig hebben, gaan we naar plekken, mensen die we vertrouwen, bibliotheken.
In toekomst moeten wij als bibliothecarissen actiever worden op social media, sharing content, commentaar geven, guiding people.
Phil volgt bijv. 1200 bibliothecarissen via Twitter en krijgt snel antwoord op een vraag, dat werkt beter dan een zoekmachine.
Bekijk Zite, Flipboard en Tweetreach . Pinterest en Lanyrd
Bijv. best young adult fiction pinterest pagina. Heeft waarde omdat iemand dat verzameld heeft.
We kunnen als bibliotheken onze eigen tools maken en gebruiken en ons netwerk uitbreiden.We maken onze eigen kennisnetwerken.
14:45-15:15 Antal van den Bosch - taalkundige Universiteit Nijmegen
Text mining: automatische en grootschalige analyse van entiteiten en gebeurtenissen in tekst
Informatie is niet hetzelfde als taal
Language is a great way of hiding information. Bijv Navaho indianen in WO II info doorgaven in eigen taal, maar Japanners kenden die taal niet.
In Informatiebehoefte wordt vaak niet voorzien door linked data, gecureerde data ( uit bibliotheken etc) maar via zoeken in losse teksten.
Bijv. Vraag aan historici: wat zijn mogelijke oorzaken van ' averting strike threats in the first half of the 20th century'
Na analyse krantenberichten KB dook woord "rijksbemiddelaar" vaak op. Dit bleek iemand die tot de WO II conflictenin de kiem smoorde door mensen uit te nodigen in Den Haag.
Men ontwikkelt bij zijn universiteit succesvolle data-driven applications. Men bouwt hele specifieke filters, uiteraard beter dan Google Translate. En men maakt spraakherkenningssoftware.
Producten van vakgroep van Antal: Valkuil.net spellingcorrector. Fowlt.net spelling corection.
15:15-15:45 Rinke Hoekstra - VU / UVA
Gebruik van linked data voor het bouwen van een semantisch web van data
Hoekstra houdt zich bezig met linked data en het digitaal beschikbaar stellen van onderzoeksgegevens. Hij bouwt aan een web van onderling verbonden onderzoeksdata via linkedscience.org.
Zo kun je makkelijker de gegevens achter een publicatie achterhalen en is het mogelijk daarmee verband houdende andere gegevens tegen te komen. In die gestructureerde onderzoeksgegevens kun je ook gerichter zoeken dan met full-text zoekvragen mogelijk is.
Er ontstaat zo een nieuwe wetenschappelijke discipline: webscience, waarbij informatici en sociale wetenschappers samen onderzoek doen.
Voorbeelden: Commit Vivo (publiek-private research community en portal) ; Hubble-project (clinical guidelines) en Linkitup met publicaties van wetenschappers.
16:00-16:30 Joost Janssen - PWC
Enterprise search, waarom niet en wanneer wel - de PWC casus
Pwc= Price Waterhouse Cooper, zakelijke dienstverlener, 180.000 medewerkers wereldwijd. Vooral bekend van accountancy
Www.joostjanssen.nl houdt zich bezig met kennismanagement/ collective intelligence
PWC is een kennisorganisatie: kennis van markt, klanten, vakkennis, eigen organisatie.
Enterprise search is belofte niet nagekomen:
* Enterprise belooft 1 zoekbox en doorzoekt alle bestanden. Lukt niet bij PWC. Verschillende zoekinterfaces voor nieuws, kennisdatabase (bijgehouden door informatiespecialisten), etc.
* bij ene database is betrouwbaarheid het belangrijkst, bij andere relevantie, bij andere actualiteit. Zoektechnologie kan daar niet zo goed mee omgaan bij enterprise search.
* technische oplossingen gaan te snel.
* juridisch is het lastig om info uit te wisselen.
Er is een oplossing: je netwerk bepaalt wat belangrijke content is!
Dat doe je door social media te gebruiken. Bijv. Spark, platform voor content, communities etc.
Als je zoekt op een persoon, krijg je ook content en communities waar hij/zij in zit.
16:30-17:00 Henk van Ess - onderzoeksjournalist
Let's get personal met Facebook Graph Search en Google Now
Dankzij tablets en smartphones weten FB, Google en Apple heel veel van ons.
Leidt tot nieuwe diensten. Waarom laten we even in het midden ;-(
Nieuwe diensten:
Google now: je krijgt de juiste info op het juiste moment.
Bijv. je zet zelf afspraak in kalender. Krijgt van Google een mail als je weg moet, want er blijken files. Google geeft kaart van route woonwerkverkeer, toont automatisch bezienswaardigheden, waarschuwt dat je moet uitchecken uit je hotel etc. Voorwaarde is dat je ingelogd blijft in Google.
Facebook Graph search
Bijv. van mensen die bij openbare bibliotheek Amsterdam werken (en dat hebben gedeeld op Facebook) kun je allerlei dingen te weten komen. Of ze van katten houden of van chinees eten.
Zal volgens internet juristen niet toegestaan worden in NL of: staat standaard uit en je moet optie zelf aanzetten.
Bedankt voor de update Janneke! Maaike
BeantwoordenVerwijderen