Pagina's

zondag 20 maart 2011

Klachtenregistratiesoftware












Onlangs kreeg ik de vraag (via Questionpoint) of wij bij Xplora bronnen weten met literatuur over klachtenregistratiesoftware en de implementering daarvan.
De student die de vraag stelde doet een afstudeeronderzoek naar de invloed van het invoeren van klachtenregistratiesystemen op medewerkers en hoe ze eventueel te motiveren zijn om het te gebruiken.

Een mooi moment om eens te kijken of ik wat kon vinden in onze nieuwe informatica-databank ACM (en het al bekendere ScienceDirect). Dat viel wat tegen, maar er was met wat speurwerk toch wel iets te vinden.

Over jouw onderwerp is het een en ander te vinden in de databanken Science Direct (literatuur over o.a. informatica, techniek) en ACM(literatuur over informatica).
Je vindt de databanken onder de tab 'Xplora' in Blackboard.
Kies voor domein techniek, dan zie je een lijstje met databanken, waaronder ACM en ScienceDirect. De handleiding staat achter de beschrijving van de inhoud van de databank (pdf-symbool). In beide databanken vindt je alleen Engelstalige literatuur.
Gebruik bij voorkeur de optie 'advanced search'.

Ik kan je aanraden om eerst een lijstje te maken met zoektermen en combineer die eventueel met elkaar.
Zoals complaint(s) - customer complaints - complaint system(s), complaint classification - registration system(s) AND complaints etc.

In ACM vond ik o.a. een artikel met de titel:
An Analysis of Online Customer Complaints: Implications for Web Complaint Management.
Je vindt dit artikel door via 'advanced search' te zoeken op 'customer complaints', als je in de titel zoekt is het een van de vier artikelen.

Niet alle artikelen zijn full-text te raadplegen, van sommige vindt je alleen een beschrijving.
Klik in ieder geval altijd even op het 'doi>', dat in kleine letters onder de artikelbeschrijving staat. Het leidt soms toch naar de volledige tekst.

Als je vragen hebt over het zoeken in een van de databanken kan ik je aanraden om even naar de oranje informatiebalie in Xplora te komen. Wij helpen je graag verder met je zoekvraag. Vertel eventueel erbij dat je ook al een vraag via Question Point hebt gesteld.
Veel succes en we horen graag of je iets aan deze informatie hebt gehad.

zaterdag 19 februari 2011

(online) games voor ondernemende studenten

Via een docente van de Academie voor ICT en Business kreeg ik de vraag of ik
op de hoogte ben van simulatiespellen, bijv. m.b.t het oprichten van een eigen onderneming. In het eerste semster van de propedeuse moeten de studenten een eigen onderneming starten, een e-learning game [een zgn. serious game] zou dit kunnen ondersteunen.

Ik ben vervolgens te rade gegaan bij Xplora-collega's die werken voor de economische academies zoals AMBM en ADT en dat leverde een paar interessante websites op:

* Games voor het HBO van de Kamer van Koophandel
* De Nederlandse Bank games
* Een startpunt voor serious games

Ook hoorde ik dat bij AMUX (opleiding CMD) een docent werkt die veel van serious games weet. Zijn naam is Jerome Bertrand.
Hij is onlangs naar een symposium geweest over dit onderwerp.

Verder bleek AMBM-docent Christian Vermeer verschillende (online) spellen te kennen en/of gespeeld te hebben waarover hij graag meer wil vertellen:

* Bordspel ' Bikes' : een bestaand fietsenbedrijf gaat online verkopen (NL - Europa - Wereld). Je leert keuzes maken als ondernemer.
Te spelen met max. 30 studenten.
Gratis. Gespeeld door Christian Vermeer.

* Global mobile (over markt voor mobiele telefoons).
Gespeeld door docent Giel Steehouders.
Licentie per student nodig.

* Online spel : maatschappelijk verantwoord ondernemen
Zelfde uitgever als Global mobile - licentie nodig.
Je leert economische beslissingen nemen, maar met bredere blik (verantwoord ondernemen)

* Kaartspel ' Startersplein'.
Geen win-element, je leert discussieren over verschillende beslissingen
Gespeeld door Christian Vermeer bij opleiding Small Business (2e jaar).

Al met al genoeg aanknopingspunten voor een lekker dagje (weekje?) gamen, lijkt mij.

woensdag 16 februari 2011

Blogkermis

Weer een nieuw woord geleerd.
Op de weblog van Leen las ik voor het eerst over het begrip 'blogkermis'.
Na wat doorklikken vond ik op de weblog van de digitale archivaris de volgende omschrijving:

Een blogkermis (of blog carnival) is een verzameling postings rond een thema met als doel een aantal bloggers bij elkaar te brengen. Iemand start een onderwerp, en daarop wordt door verschillende bloggers binnen een bepaalde tijd geantwoord in de vorm van een posting. Meestal met link naar die originele oproep, en na verloop van tijd worden de postings verzameld in een overzicht. (internetbron: nlbiblioblogs)

Je kunt je mening geven over een bepaald onderwerp door onderaan de oproep van bijv. deze digitale archivaris een reactie achter te laten met daarin een link naar je blogpost of twitter + de link voorzien van de hashtag #infokermis.
Behalve dat je kunt zien wat er met deze hashtag is getwitterd kun je ook in delicious de verzamelde bijdragen bekijken.

Ik kan nog even niet overzien wat een leuke toepassing voor Xplora of LIC zou zijn, maar dat komt vast nog wel.













(foto: www.edwinmijnsbergen.nl)

woensdag 2 februari 2011

Chatbots


(www.mousebreaker.com)

Dankzij een berichtje in de Pers van vandaag(ouwehoeren met virtuele medewerkers) is mijn woordenschat uitgebreid met het woord 'chatbot'. Dit is een virtuele medewerker die vragen van klanten beantwoordt.

"De chatbot is bezig met een opmars. Tientallen Nederlandse bedrijven hebben inmiddels een Anna (IKEA), Sophie (NS Hispeed) of Pascale (Neckermann). Verzamelsite chatbots.org vermeldt 86 Nederlandse bots".
Dat zijn er heel wat als je het vergelijkt met 115 chatbots in de VS.

dinsdag 11 januari 2011

Ipad

maandag 3 januari 2011

Edwardian Farm

Ik blijf me verbazen wat er allemaal op Youtube te vinden is.
Zo volg ik al een tijdje het programma Edwardian Farm op BBC2 waarin twee archeologen en een historica een jaar lang leven op een boerderij in Devon zoals boeren dat deden zo rond het jaar 1900.
Ze maakten eerder de serie Tales from the Green Valley dat zich afspeelt rond 1620 en de serie Victorian Farm (rond 1880).
Geweldige series die miljoenen kijkers trokken in Groot-Brittannië en ook heel goed ingezet zouden kunnen worden in geschiedenislessen.

Alle afleveringen zijn in filmpjes van 15 minuten geknipt en op Youtube gezet!

donderdag 16 december 2010

Organiseer je informatie

Hele generaties bibliothecarissen en informatiespecialisten hebben het in hun opleiding gehad: het boek 'Woordsystemen : theorie en praktijk van thesauri en trefwoordsystemen'. Standaardwerk over onderwerpsontsluiting. Basis van de opleiding (toen nog), maar wel een struikelblok voor velen. Het leek soms wel of we een studie Nederlands volgden!

Nu is er een (soort) opvolger met een veel leukere titel:
Organiseer je informatie : aan de slag met thesauri, taxonomieën, tags en topics.
In ons vakblad Informatieprofessional verscheen een goede recensie van de hand van Dieuwke Brand (specialist in het zoeken naar medische informatie).

Wordt ons vak dan toch nog een keer hip?