Ik heb vorig jaar rond deze tijd al een blogbericht geschreven over Muziekcuratie, een vorm van content curatie die erg in de mode lijkt.
Als ik lees wat er onder verstaan wordt, doet me dat erg denken aan mijn vorige baan als documentalist, misschien met het verschil dat punt 5. het Delen belangrijker is dan ooit.
Content curatie is een middel om iets te doen aan de informatie overload bij medewerkers.
Principe van content curatie in 5 stappen:
1. Identificeren van bronnen – Welke zijn interessant voor jouw klanten?
2. Verzamelen – Verzamel content per onderwerp.
3. Documenteren – Leg de oorspronkelijke bron van de content vast.
4. Context – Verschaf context en plaats het artikel in een kader.
5. Delen – Presenteer de informatie op een handige manier die past bij jouw doelgroep.
What's in a name, content curatie lijkt een nieuw modewoord, maar als we daardoor ons werk als informatiespecialist meer gewicht kunnen geven, is dat mooi meegenomen.
Een van de hulpmiddelen om aan content curatie te doen, Scoopit, had ik al eens uitgeprobeerd voor Verpleegkunde
Ik stuitte op een boek van de Aanwinstenlijst gezondheidszorg van de Haagse Hogeschool op Scoopit. Ik heb me direct geabonneerd op deze aanwinstenlijst. Dit zou wel eens een heel leuk idee kunnen zijn voor onze eigen Academie voor Gezondheidszorg!
Ondertussen wordt er binnen Xplora al druk geëxperimenteerd met Scoopit, bijv. binnen het domein Welzijn en Economie.
Een andere tool voor contentcuratie is Storify. Ik vond een leuk voorbeeld van het verhaal dat Storify vertelt over de jaarlijkse KNVI-dag in 2013, aan de hand van Tweets van deelnemers aan deze dag.
woensdag 17 december 2014
vrijdag 12 december 2014
(8) Verdiepdingen: copyright en creative commons
Creative Commons: eenvoudig gezegd komt het erop neer dat je dan geen vergoeding hoeft te ontvangen voor je werk, maar dat men op z’n minst naar jouw werk verwijst.
Me nooit gerealiseerd dat de dingen die ik op mijn blog schrijf ook een Creative Commons-licentie kunnen hebben, vandaar dat ik met behulp van de CC-site nu ook een vermelding op mijn blog heb opgenomen:

Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal-licentie.
Via Pixabay heb ik gezocht naar CC-foto's. Leuk die rechtenvrije foto's en goed om daar wat bewuster mee om te gaan.
Maar het lukte me niet om plaatjes op te slaan en te uploaden naar mijn blog.
Uiteindelijk in Flickr gezocht naar CC-foto's en de html-code gebruikt van een plaatje en dat werkte wel, hoera.
Andere leuke sites voor rechtenvrije foto's: Skitterphoto, Unsplash en Gratisography
Me nooit gerealiseerd dat de dingen die ik op mijn blog schrijf ook een Creative Commons-licentie kunnen hebben, vandaar dat ik met behulp van de CC-site nu ook een vermelding op mijn blog heb opgenomen:

Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal-licentie.
Via Pixabay heb ik gezocht naar CC-foto's. Leuk die rechtenvrije foto's en goed om daar wat bewuster mee om te gaan.
Maar het lukte me niet om plaatjes op te slaan en te uploaden naar mijn blog.
Uiteindelijk in Flickr gezocht naar CC-foto's en de html-code gebruikt van een plaatje en dat werkte wel, hoera.
Andere leuke sites voor rechtenvrije foto's: Skitterphoto, Unsplash en Gratisography
Labels:
copyright,
creative commons,
verdiepdingen
donderdag 27 november 2014
(5) Facebook Verdiept : kijk eens naar je apps-privacy!
(bron: Taratamiko.com)
De cursus Verdiepdingen geef goede tips om je privacy-instellingen in Facebook eens aan te pakken.
Nou had ik dat een tijd terug al goed gedaan, dacht ik zelf. Op mijn openbare profiel is niet zo veel interessants over mij te lezen.
Maar ik vergat dat ik inmiddels een aantal apps gebruik die informatie krijgen van Facebook.
Daarom heb ik via Instellingen > apps ook wat informatie-lekken gedicht. Hoop ik.
Lees maar eens welke gegevens worden doorgegeven als je via Facebook inlogt bij bepaalde apps . Niet alleen die van jezelf maar ook gegevens van je vrienden!
Labels:
apps,
facebook,
privacy,
verdiepdingen
woensdag 12 november 2014
(4) Verdiepdingen : privacy en veiligheid online
Scary filmpje. Meteen gekeken wat er over mezelf op internet te vinden is.
Als ik mezelf Google tussen aanhalingstekens zoek, krijg ik 1300 resultaten, maar alleen een verwijzing naar Twitter op de eerste pagina en naar Blogger op de tweede pagina. Mijn naam komt verder erg vaak voor (vooral in de advocatuur...), wat wel voor wat aangename 'ruis' zorgt.
Pas als ik het woord 'blog' bij mijn naam type kom ik op pagina 2 deze blog tegen en een reactie op een weblog over schaliegas. Als ik blog vervang door 'Facebook' vind ik mezelf niet.
Volgens mij heb ik mijn privacy-instellingen redelijk ingesteld, want op werkgebied wil ik best goed vindbaar zijn, maar privé liever niet té.
maandag 10 november 2014
(3) Verdiepdingen: Instagram
Leuke tool!
Op mijn ipad had ik het al eens geïnstalleerd, maar sinds ik de iphone van mijn zoon heb overgenomen kan ik natuurlijk helemaal gemakkelijk instagrammen.
Ik heb me geabonneerd op de posts van een aantal collega's en van Avans, maar de leukste waren toch wel die van NOSjeugdjournaal en de bèta-versie van NOS Kort. De NOS hoopt via filmpjes van 15 seconden mensen warm te maken voor de langere items op tv of op haar website. Ik zie al helemaal voor me dat we voor Xplora onze dienstverlening in korte filmpjes samen vatten, als een soort teasers. Hopelijk maken die filmpjes nieuwsgierig naar de uitgebreidere uitleg...
woensdag 5 november 2014
(2) Verdiepdingen : Twitter verdiept
Al lang geleden heb ik een Twitter-account geopend en daarmee slinger ik af en toe wat werkgerelateerde info de wereld in. Ook de blogberichten van onze AGZ-blog worden via Twitterfeed automatisch doorgezet naar mijn Twitter.
Nu ik gestart ben met de cursus Verdiepdingen heb ik ontdekt dat je met lijsten nog efficiënter door de Tweets-brij heen kunt scrollen. Nog niet alle twitteraars die ik volg stonden in een lijstje, dus dat heb ik nu even grondig aangepakt. Als ik weinig tijd heb, check ik voortaan alleen mijn lijst met 'vakinfo' zodat ik via anderen op de hoogte blijf van congressen waar vakgenoten naartoe gaan, weetjes op het gebied van informatie zoeken op internet, info van uitgevers enz. Helaas toch ook wel veel persoonlijke info waar ik dan weer niet zo op zit te wachten, maar ja...
Wat ik las over Twitterchat was helemaal nieuw en ik vraag me af of we daar in Xplora iets mee kunnen. Zouden we het kunnen gebruiken als feedback-instrument naar studenten toe? Dus als we willen weten hoe onze zoekmachine Kaluga eigenlijk bevalt, kunnen we een twitterchat beginnen? Nadeel zou kunnen zijn dat er alleen mensen reageren die wat te mopperen hebben, maar ik vind het toch het experiment waard!
Hootsuite heb ik ook uitgeprobeerd, maar het biedt zoveel mogelijkheden dat ik helemaal de weg kwijt raak. Ik heb LinkedIn en Twitter toegevoegd, maar laat het daar even bij. Het is vast heel handig als je in één keer veel social media tegelijk in de gaten moet houden.
Nu ik gestart ben met de cursus Verdiepdingen heb ik ontdekt dat je met lijsten nog efficiënter door de Tweets-brij heen kunt scrollen. Nog niet alle twitteraars die ik volg stonden in een lijstje, dus dat heb ik nu even grondig aangepakt. Als ik weinig tijd heb, check ik voortaan alleen mijn lijst met 'vakinfo' zodat ik via anderen op de hoogte blijf van congressen waar vakgenoten naartoe gaan, weetjes op het gebied van informatie zoeken op internet, info van uitgevers enz. Helaas toch ook wel veel persoonlijke info waar ik dan weer niet zo op zit te wachten, maar ja...
Wat ik las over Twitterchat was helemaal nieuw en ik vraag me af of we daar in Xplora iets mee kunnen. Zouden we het kunnen gebruiken als feedback-instrument naar studenten toe? Dus als we willen weten hoe onze zoekmachine Kaluga eigenlijk bevalt, kunnen we een twitterchat beginnen? Nadeel zou kunnen zijn dat er alleen mensen reageren die wat te mopperen hebben, maar ik vind het toch het experiment waard!
Hootsuite heb ik ook uitgeprobeerd, maar het biedt zoveel mogelijkheden dat ik helemaal de weg kwijt raak. Ik heb LinkedIn en Twitter toegevoegd, maar laat het daar even bij. Het is vast heel handig als je in één keer veel social media tegelijk in de gaten moet houden.
Labels:
hootsuite,
twitter,
twitterchat,
verdiepdingen
Verdiepdingen van start
Op 7 oktober zijn we als Xplora gestart met de social media cursus Verdiepdingen.
Mijn collega Chawwah heeft met het programma Goanimate een prachtig introductiefilmpje gemaakt:
Mijn collega Chawwah heeft met het programma Goanimate een prachtig introductiefilmpje gemaakt:
Abonneren op:
Posts (Atom)




