Pagina's

woensdag 20 oktober 2010

Rapid application development


Omdat ik voor de Academie voor ICT en Business (AIB) werk, moet ik me af en toe in materie verdiepen waar ik niet zoveel van weet. Zo ook deze week. Ik kreeg het verzoek van een docent om het boek 'Rapid application development' van James Martin aan te schaffen. Hij gaat het gebruiken in zijn lessen. Dit boek is in 1991 geschreven en er is nog een 2e (ongewijzigde?) druk verschenen in 1995 en daarna is het boek niet meer herzien. Was er geen alternatief voor dit 15 jaar oude boek?
Volgens de docent was dit 'hét handboek' en ook nog door de 'uitvinder' van RAD geschreven. Ik was eigenwijs en ging toch op zoek naar andere (hand)boeken over RAD.

Nadat ik me wat meer in RAD verdiept had (met dank aan wikipedia!) bleek het hier te gaan om een specifieke methode om software systemen sneller te ontwikkelen dan met de gebruikelijke methoden. Het was weer een reactie op de methoden uit de jaren 70 en 80 die vaak zo veel tijd in beslag namen dat de eisen al weer veranderd waren tegen de tijd dat het systeem gebouwd was.

Een recenter handboek over dit onderwerp heb ik helaas niet gevonden, dus de boeken heb ik alsnog besteld (ze waren gelukkig nog leverbaar).
Maar ik vond in onze databank SAGE en in landelijke catalogus Picarta wel een aantal interessante artikelen over dit onderwerp. Die kunnen dan misschien als aanvulling dienen.

dinsdag 19 oktober 2010

Een eigen blog voor AGZ














Is er leven na 23 Dingen? Het blijft moeilijk voor een digital immigrant zoals ik om web2.0 te integreren in mijn dagelijkse werk. Ik hou Twitter, Hyves en Google Reader zo'n beetje bij, maar tot nu toe heb ik geen tijd gehad (genomen?) om een blogberichtje te schrijven.
Gelukkig is er Frieda die heel voortvarend een blog heeft opgezet voor onze Academie voor Gezondheidszorg (AGZ) waarvoor we allebei werken: http://xploravooragz.blogspot.com
Je vindt er berichtjes over zoeken van (medische) informatie, databanken en andere wetenswaardigheden voor studenten (en docenten) Verpleegkunde en Fysiotherapie.

dinsdag 20 juli 2010

En nu alleen nog maar Vakantie-Dingen!

Op onze projectblog 23dingenvooravans staat een overzicht van praktische 2.0-toepassingen voor Xplora. Je vindt er ook een impressie van de discussies over 'Na 23 Dingen'.
De projectgroep blijft voorlopig bestaan en gaat na de zomervakantie gaan we verder met de uitvoering van een aantal Dingen. Wie zin heeft om mee te denken of te helpen in een werkgroep: meld je aan!

Nog even een paar dagen boeken voor de boekenlijsten bestellen en dan op een heerlijke 1.0-vakantie!

donderdag 1 juli 2010

Schuitje varen...

Op dinsdag 29 juni bezochten we Dordrecht op ons jaarlijkse I&C-uitje.
Gelukkig hebben we ook iemand in ons gezelschap die daar dan weer een mooi filmpje van maakt!
(bedankt Ank!)

En tot slot: het certificaat!

En toen waren we dan toch echt aan het einde van de cursus en resteerde een slotbijeenkomst voor alle deelnemers in Breda en Den Bosch.

We hadden een middagvullend programma:
- koffie met 23Dingen-gebak
- een lezing van docent Online Marketing Berry Timmers (helaas alleen in Breda)
- een lezing van Leen Liefsoens over Student 2.0
- een korte impressie van 5 maanden cursus aan de hand van de weblogs (door mijzelf)
- de top 15 van meest genoemde praktische toepassingen voor Xplora, met hierna een discussie. Hierbij werd een kleiner aantal Dingen gekozen waarmee we na de zomer gaan experimenteren.
- de uitreiking van de certificaten!

maandag 21 juni 2010

#23 Het einde en het begin...



Het is gelukt. Het 23e Ding, het einde van de cursus...
In een tijd dat het razend druk is hebben we allemaal toch wat uurtjes gevonden om
reacties op de Dingen aan onze weblogs toe te vertrouwen. Iedereen in mijn groepje heeft enthousiast mee gedaan. Niemand is voortijdig afgehaakt. Geweldig!

Tsja en wat heb ik er van geleerd?
Ik heb ontdekt dat web2.0 voor mij werkt als extern geheugen en dat ik het leuk vind om favoriete informatie te delen en te bedenken wat ik nou eigenlijk ergens van vind.

De weblog, en dat had ik niet verwacht, is me erg goed bevallen. Het werkt voor mij als een soort externe harde schijf en dat is heel handig als je niet zo'n geweldig feiten-geheugen hebt... En met filmpjes en plaatjes ziet het er gewoon zo mooi uit. Ik wil proberen mijn portfolio voortaan in een (persoonlijke) blog bij te houden en aan het einde van de maand te vermelden wat ik heb gedaan en geleerd en wat er anders kan.

Ik ben nog steeds enthousiast over RSS en heb weer wat leuke dingen bijgeleerd (rss op delicious, egofeeds etc.). Het verdient echt een groter publiek.
Google docs kende ik nog niet en inmiddels heb ik het al voor verschillende groepsopdrachten gebruikt. Daarnaast zijn er leuke mogelijkheden om de catalogus meer 2.0 te maken (Tags toekennen en favorieten, meer beeld). Tijd om daar echt werk van te gaan maken binnen Xplora.

Leuke dingen om privé ook nog eens iets mee te doen waren de plaatjes, de muziek, sociale netwerken en Library Thing.

Ik realiseer me nog meer dan voorheen dat je goed moet nadenken over je digitale identiteit: wat wil je dat mensen van je te weten komen?, hoe wil je 'gezien' worden door buitenstaanders?, welke kennis wil je delen? Het gaat mij te ver om alles wat ik publiceer op slot te zetten, maar ik heb toch steeds een paar heel verschillende mensen in gedachten (collega's, leidinggevende, vrienden, familie) die mijn berichten moeten kunnen lezen zonder van hun stoel te vallen.

Toch is deze cursus natuurlijk nog maar het begin, zo hebben we dat ook als projectgroep geformuleerd. Nu komt het erop aan om met de Dingen aan de slag te gaan binnen Xplora en Avans en om te blijven experimenteren met nieuwe dingen.
Dus... op naar het 24e Ding!

vrijdag 18 juni 2010

#22 bibliotheek 2.0 en xplora2.0

Al voordat de cursus begon heb ik in Delicious onder de naam Xplora2.0 een aantal goede voorbeelden verzameld van bibliotheken die vernieuwend bezig zijn (klik op de tag 'best practices').
Die lijst is tijdens de cursus alleen maar langer geworden en ik zal proberen nieuwe voorbeelden erin bij te houden. Hopelijk biedt het inspiratie voor de doorontwikkeling van Xplora, want dat is hard nodig.

Ik lees op de cursussite dat “2.0″ alle ruimte biedt aan gebruikers om mee te werken aan- en te participeren in de verdere ontwikkeling van bestaande en nieuwe diensten, zowel online als in de echte wereld.
Bij mijn weten is dat nu nog nauwelijks het geval in Xplora. Een goed begin zou een catalogus zijn waarin favorieten en tags toegevoegd kunnen worden. Daarnaast is een weblog een goed idee om te laten zien dat we als xplora-medewerkers nog meer doen dan achter een balie zitten en boeken in de kast zetten. We kunnen meer screencasts en filmpjes inzetten voor instructies en met RSS-feeds onze aanwinsten beter onder de aandacht brengen.
Helemaal geweldig zou het zijn als we een chatfunctie op onze website kunnen installeren en het zo kunnen organiseren dat die ook echt tijdens openingstijden bemensd kan worden...
Een bibliotheek die dit allemaal al gerealiseerd heeft is de bibliotheek van het Vredespaleis in Den Haag. Niet voor niets de Digitale Bibliotheek van het jaar.

Maar 2.0 is ook een gedragsverandering: open staan voor nieuwe ontwikkelingen en technologieën, de mogelijkheid krijgen Dingen uit te proberen. Er is altijd een 24e ding...
Daarom is het goed om ook als xplora-medewerkers onze vakliteratuur (blogs!) bij te houden en kennis te delen, dan komt het wel goed met Xpora2.0!