Pagina's

dinsdag 20 juli 2010

En nu alleen nog maar Vakantie-Dingen!

Op onze projectblog 23dingenvooravans staat een overzicht van praktische 2.0-toepassingen voor Xplora. Je vindt er ook een impressie van de discussies over 'Na 23 Dingen'.
De projectgroep blijft voorlopig bestaan en gaat na de zomervakantie gaan we verder met de uitvoering van een aantal Dingen. Wie zin heeft om mee te denken of te helpen in een werkgroep: meld je aan!

Nog even een paar dagen boeken voor de boekenlijsten bestellen en dan op een heerlijke 1.0-vakantie!

donderdag 1 juli 2010

Schuitje varen...

Op dinsdag 29 juni bezochten we Dordrecht op ons jaarlijkse I&C-uitje.
Gelukkig hebben we ook iemand in ons gezelschap die daar dan weer een mooi filmpje van maakt!
(bedankt Ank!)

En tot slot: het certificaat!

En toen waren we dan toch echt aan het einde van de cursus en resteerde een slotbijeenkomst voor alle deelnemers in Breda en Den Bosch.

We hadden een middagvullend programma:
- koffie met 23Dingen-gebak
- een lezing van docent Online Marketing Berry Timmers (helaas alleen in Breda)
- een lezing van Leen Liefsoens over Student 2.0
- een korte impressie van 5 maanden cursus aan de hand van de weblogs (door mijzelf)
- de top 15 van meest genoemde praktische toepassingen voor Xplora, met hierna een discussie. Hierbij werd een kleiner aantal Dingen gekozen waarmee we na de zomer gaan experimenteren.
- de uitreiking van de certificaten!

maandag 21 juni 2010

#23 Het einde en het begin...



Het is gelukt. Het 23e Ding, het einde van de cursus...
In een tijd dat het razend druk is hebben we allemaal toch wat uurtjes gevonden om
reacties op de Dingen aan onze weblogs toe te vertrouwen. Iedereen in mijn groepje heeft enthousiast mee gedaan. Niemand is voortijdig afgehaakt. Geweldig!

Tsja en wat heb ik er van geleerd?
Ik heb ontdekt dat web2.0 voor mij werkt als extern geheugen en dat ik het leuk vind om favoriete informatie te delen en te bedenken wat ik nou eigenlijk ergens van vind.

De weblog, en dat had ik niet verwacht, is me erg goed bevallen. Het werkt voor mij als een soort externe harde schijf en dat is heel handig als je niet zo'n geweldig feiten-geheugen hebt... En met filmpjes en plaatjes ziet het er gewoon zo mooi uit. Ik wil proberen mijn portfolio voortaan in een (persoonlijke) blog bij te houden en aan het einde van de maand te vermelden wat ik heb gedaan en geleerd en wat er anders kan.

Ik ben nog steeds enthousiast over RSS en heb weer wat leuke dingen bijgeleerd (rss op delicious, egofeeds etc.). Het verdient echt een groter publiek.
Google docs kende ik nog niet en inmiddels heb ik het al voor verschillende groepsopdrachten gebruikt. Daarnaast zijn er leuke mogelijkheden om de catalogus meer 2.0 te maken (Tags toekennen en favorieten, meer beeld). Tijd om daar echt werk van te gaan maken binnen Xplora.

Leuke dingen om privé ook nog eens iets mee te doen waren de plaatjes, de muziek, sociale netwerken en Library Thing.

Ik realiseer me nog meer dan voorheen dat je goed moet nadenken over je digitale identiteit: wat wil je dat mensen van je te weten komen?, hoe wil je 'gezien' worden door buitenstaanders?, welke kennis wil je delen? Het gaat mij te ver om alles wat ik publiceer op slot te zetten, maar ik heb toch steeds een paar heel verschillende mensen in gedachten (collega's, leidinggevende, vrienden, familie) die mijn berichten moeten kunnen lezen zonder van hun stoel te vallen.

Toch is deze cursus natuurlijk nog maar het begin, zo hebben we dat ook als projectgroep geformuleerd. Nu komt het erop aan om met de Dingen aan de slag te gaan binnen Xplora en Avans en om te blijven experimenteren met nieuwe dingen.
Dus... op naar het 24e Ding!

vrijdag 18 juni 2010

#22 bibliotheek 2.0 en xplora2.0

Al voordat de cursus begon heb ik in Delicious onder de naam Xplora2.0 een aantal goede voorbeelden verzameld van bibliotheken die vernieuwend bezig zijn (klik op de tag 'best practices').
Die lijst is tijdens de cursus alleen maar langer geworden en ik zal proberen nieuwe voorbeelden erin bij te houden. Hopelijk biedt het inspiratie voor de doorontwikkeling van Xplora, want dat is hard nodig.

Ik lees op de cursussite dat “2.0″ alle ruimte biedt aan gebruikers om mee te werken aan- en te participeren in de verdere ontwikkeling van bestaande en nieuwe diensten, zowel online als in de echte wereld.
Bij mijn weten is dat nu nog nauwelijks het geval in Xplora. Een goed begin zou een catalogus zijn waarin favorieten en tags toegevoegd kunnen worden. Daarnaast is een weblog een goed idee om te laten zien dat we als xplora-medewerkers nog meer doen dan achter een balie zitten en boeken in de kast zetten. We kunnen meer screencasts en filmpjes inzetten voor instructies en met RSS-feeds onze aanwinsten beter onder de aandacht brengen.
Helemaal geweldig zou het zijn als we een chatfunctie op onze website kunnen installeren en het zo kunnen organiseren dat die ook echt tijdens openingstijden bemensd kan worden...
Een bibliotheek die dit allemaal al gerealiseerd heeft is de bibliotheek van het Vredespaleis in Den Haag. Niet voor niets de Digitale Bibliotheek van het jaar.

Maar 2.0 is ook een gedragsverandering: open staan voor nieuwe ontwikkelingen en technologieën, de mogelijkheid krijgen Dingen uit te proberen. Er is altijd een 24e ding...
Daarom is het goed om ook als xplora-medewerkers onze vakliteratuur (blogs!) bij te houden en kennis te delen, dan komt het wel goed met Xpora2.0!

woensdag 16 juni 2010

#21 Catalogus 2.0


In onze laatste 23Dingen-groepsbijeenkomst vertelden Ingrid en Martine over Worldcat local, waarschijnlijk onze toekomstige opc binnen Xplora.
Via een voorbeeld op www.uwashington.worldcat.org kunnen we zien dat deze opc allerlei web2.0-items bevat. Zo kun je als bezoeker tags aan titels toekennen, recensies bij een titel plaatsen en biedt het de mogelijkheid tot 'chat with librarian'.
Ook kun je titels presenteren in drie 'lagen': laag 1=je eigen bezit, laag 2=titels die landelijk in bibliotheken te vinden zijn, laag 3=titels in bibliotheken wereldwijd.

Ik hoop eerlijk gezegd dat we snel overstappen op een catalogus die meer 2.0 is. Hoeft niet per sé een aquabrowser te zijn. Daar ben ik eerlijk gezegd niet zo'n fan van (vraag me steeds af hoe ze toch aan al die associaties komen). Maar mogelijkheden om gebruikers tags en waarderingssymbolen te laten toekennen is inmiddels toch wel gemeengoed geworden in catalogusland. Daarnaast zou een persoonlijke pagina niet verkeerd zijn, zodat je kunt zien waaraan je tags hebt toegekend, wat je gelezen hebt in de afgelopen jaren, waarop je widgets kunt plaatsen etc. Een voorbeeld hiervan hadden we laatst op het congres DB Update 2010. Blyberg vertelt over de door hem ontwikkelde SOPAC (sociale opc) in zijn openbare Darien Library in Connecticut.
Op ditzelfde congres zagen we een mooi voorbeeld van een 'open catalogus'. Rosemie Callewaert vertelde over het project zoeken.bibliotheek.be Daarop staan data en metadata van 6 Vlaamse bibliotheken en de digitale bibliotheek Nederland (dbnl). Hoewel je je met deze laatste catalogus wel erg veel werk op de hals haalt door ook bronnen buiten je eigen collectie te ontsluiten.

En als we dan toch aan een nieuwe catalogus beginnen, laten we dan vooral ook wat meer plaatjes en samenvattingen opnemen...

dinsdag 25 mei 2010

#20 Muziek luisteren

Ik ben nog van de generatie die een hele cd beluistert van één artiest zonder dat dat verveelt. Ik probeer al een tijdje de cd 'Best of Mary Black' te lenen uit de Muziekbibliotheek in Rotterdam, maar die is al maanden uitgeleend en ik kan geen reservering plaatsen. Wat een geluk dat ik op Jet's weblog las dat ze zo enthousiast is over Grooveshark - een online muziekdienst.
Ik vond er alle nummers van de Ierse zangeres Mary Black op Grooveshark en heb nu mijn eigen cd met favoriete nummers samengesteld (playlist). Online muziek luisteren is zo een feestje!
Ik kon de muziek trouwens beluisteren zonder in te loggen. Na inloggen kon ik nummers in MyLibrary zetten en een favorietenlijstje samen stellen. Dat smaakt naar meer.

Andere sites waarop ik graag muziek beluister wil ik toch ook nog even noemen:
De allereerste online radiozender die ik beluisterde was Hober - unvarnished music around the world. Wereldmuziek die vaak verrassende nummers oplevert.

Een andere favoriete radiozender is de Concertzender, wereldmuziek in de breedste zin van het woord, met daarop verschillende kanalen. Mijn favoriete is Folk it! Ze zaten op radio 6, maar zijn daar vanaf gegooid en zijn nu alleen nog als internetradio te beluisteren. Ze werken alleen met vrijwillige programmamakers en zijn eigenlijk uniek in Nederland.