Ik ben nog van de generatie die een hele cd beluistert van één artiest zonder dat dat verveelt. Ik probeer al een tijdje de cd 'Best of Mary Black' te lenen uit de Muziekbibliotheek in Rotterdam, maar die is al maanden uitgeleend en ik kan geen reservering plaatsen. Wat een geluk dat ik op Jet's weblog las dat ze zo enthousiast is over Grooveshark - een online muziekdienst.
Ik vond er alle nummers van de Ierse zangeres Mary Black op Grooveshark en heb nu mijn eigen cd met favoriete nummers samengesteld (playlist). Online muziek luisteren is zo een feestje!
Ik kon de muziek trouwens beluisteren zonder in te loggen. Na inloggen kon ik nummers in MyLibrary zetten en een favorietenlijstje samen stellen. Dat smaakt naar meer.
Andere sites waarop ik graag muziek beluister wil ik toch ook nog even noemen:
De allereerste online radiozender die ik beluisterde was Hober - unvarnished music around the world. Wereldmuziek die vaak verrassende nummers oplevert.
Een andere favoriete radiozender is de Concertzender, wereldmuziek in de breedste zin van het woord, met daarop verschillende kanalen. Mijn favoriete is Folk it! Ze zaten op radio 6, maar zijn daar vanaf gegooid en zijn nu alleen nog als internetradio te beluisteren. Ze werken alleen met vrijwillige programmamakers en zijn eigenlijk uniek in Nederland.
dinsdag 25 mei 2010
woensdag 12 mei 2010
#19 sociale netwerken
Omdat mijn jongere zus een fanatieke Hyver is heb ik op 29 september 2009 besloten ook een Hyves-account aan te maken.
Maar alleen zichtbaar voor vrienden.
Er staan een paar foto's op en een paar youtube-filmpjes met muziek en een trailer van de nieuwste film die ik heb gezien.
Af en toe krijg ik een mailtje dat een van mijn vrienden bijna jarig is en als ik er aan denk stuur ik een digitale felicitatie.
Soms is mijn zus online en kan ik met haar chatten.
En omdat ik een aantal vrienden in het buitenland heb, kwam er ook een Facebook-account. Ik merk wel dat ook steeds meer Nederlandse vrienden op Facebook te vinden zijn.
En omdat ik uitgenodigd werd voor LinkedIn kwam ook daar een account voor de meer werk-gerelateerde contacten.
Een leuk voordeel van Hyves, Facebook en LinkedIn is dat je oude bekenden weer terug vindt. En omdat het nooit dikke vrienden van me waren is het ook prima om oppervlakkig hyves- of facebook-contact te houden. Zeker als je de 40 gepasseerd bent is het leuk om te zien wat er van allerlei oud-klasgenoten geworden is :-)
Handig trouwens dat ik dan via e-mail krijg te horen dat iemand iets op mijn sociale netwerkadressen heeft gezet. Gek eigenlijk dat je dan blijkbaar geen prive-mail stuurt, maar juist iets dat zichtbaar is voor alle vrienden. Blijkbaar willen we op sociale netwerken ook laten zien hoe sociaal of hoe grappig of origineel we zijn.
Wat ook meespeelt om iets op een sociaal netwerk te zetten en niet te mailen is dat de multimediale mogelijkheden groter zijn. Een filmpje plaatsen, een plaatje plakken gaat zoveel gemakkelijker.
Toch is het gebruik van Hyves en Facebook niet zo in mijn dagelijkse werkzaamheden ingebakken als bijv. het checken van mail of het lezen van de krant. Zou het komen omdat ik een digital immigrant ben en geen digital native?
Labels:
ding_19,
facebook,
hyves,
linkedin,
sociale netwerken
#18 Toon mij uw digitale boekenkast...
"Toon mij uw (digitale) boekenkast en ik zal u zeggen wie u bent".
Dat geldt natuurlijk ook voor ons boekenliefhebbers.
Daarom is LibraryThing zo leuk. Even kijken bij collega's en vrienden wat ze zoal lezen of gelezen hebben. Ik heb sinds juli 2009 een account aangemaakt op LibraryThing en probeer bij te houden wat ik heb gelezen. LT dient zo een beetje als extern geheugen. Maar het valt niet mee om het bij te houden, want ik vergeet gewoon vaak dat ik ook nog een digitale boekenkast en een digitaal leven heb. Natuurlijk wil ik bij elke boektitel een plaatje, maar als die niet standaard meegeleverd worden door Bruna of de KB, ga ik 'm zelf kopiëren en ja, dat kost weer meer tijd. Dat heb ik dus maar losgelaten, dan maar geen plaatjes.
En dan laat ik de kinderboeken die ik samen met mijn kinderen heb gelezen nog maar even buiten beschouwing.
Gewetensvraag: zet ik boeken die ik niets vond in LT of niet? Ik heb besloten ze niet op te nemen als ze 'helemaal niets' waren. Ik zou ze thuis ook niet in mijn fysieke boekenkast willen hebben. Twijfelgevallen (die van 'gaat wel'.) mogen wel in LT.

Ik las in een blog van Edwin Mijnsbergen dat LT een nieuwe feature heeft: get this book. Ik heb 'm uitgeprobeerd met een van mijn boeken 'Broere'.
Het idee is leuk en veelbelovend, maar ik zie zo gauw niet dat het boek in mijn eigen openbare biebje te krijgen is. Die link is blijkbaar nog niet gelegd.
En hoe het nou precies zit met de link tussen bibliotheken en LT snap ik ook nog niet zo goed. Ik heb allerlei voorbeelden bekeken van (vnl. Amerikaanse) bibliotheken, maar waar moet ik op letten? Wat is het LT-gehalte in de cataloguspagina's die ik zie? En vooral: hoe werkt dat dan precies achter de schermen, dat gebruik maken van LT voor je eigen opc?
Dat geldt natuurlijk ook voor ons boekenliefhebbers.
Daarom is LibraryThing zo leuk. Even kijken bij collega's en vrienden wat ze zoal lezen of gelezen hebben. Ik heb sinds juli 2009 een account aangemaakt op LibraryThing en probeer bij te houden wat ik heb gelezen. LT dient zo een beetje als extern geheugen. Maar het valt niet mee om het bij te houden, want ik vergeet gewoon vaak dat ik ook nog een digitale boekenkast en een digitaal leven heb. Natuurlijk wil ik bij elke boektitel een plaatje, maar als die niet standaard meegeleverd worden door Bruna of de KB, ga ik 'm zelf kopiëren en ja, dat kost weer meer tijd. Dat heb ik dus maar losgelaten, dan maar geen plaatjes.
En dan laat ik de kinderboeken die ik samen met mijn kinderen heb gelezen nog maar even buiten beschouwing.
Gewetensvraag: zet ik boeken die ik niets vond in LT of niet? Ik heb besloten ze niet op te nemen als ze 'helemaal niets' waren. Ik zou ze thuis ook niet in mijn fysieke boekenkast willen hebben. Twijfelgevallen (die van 'gaat wel'.) mogen wel in LT.
Ik las in een blog van Edwin Mijnsbergen dat LT een nieuwe feature heeft: get this book. Ik heb 'm uitgeprobeerd met een van mijn boeken 'Broere'.
Het idee is leuk en veelbelovend, maar ik zie zo gauw niet dat het boek in mijn eigen openbare biebje te krijgen is. Die link is blijkbaar nog niet gelegd.
En hoe het nou precies zit met de link tussen bibliotheken en LT snap ik ook nog niet zo goed. Ik heb allerlei voorbeelden bekeken van (vnl. Amerikaanse) bibliotheken, maar waar moet ik op letten? Wat is het LT-gehalte in de cataloguspagina's die ik zie? En vooral: hoe werkt dat dan precies achter de schermen, dat gebruik maken van LT voor je eigen opc?
woensdag 21 april 2010
#17 Een Billy voor Xplora?
In Aislinn's visie op web2.0 (vol voorbeelden voor Xplora!) pleit zij voor een Billy voor Xplora.
Ik heb de digitale klantenservice van Bol.com eens uitgeprobeerd en het resultaat is heel aardig:
Billie zegt:Welkom bij de virtuele assistent van bol.com. Waarmee kan ik u van dienst zijn?
U zegt:ik zoek een boek over keepvogel
Billie zegt:Ik heb vijf boeken gevonden.
'Keepvogel' van W. van Reek koop je nu voor € 11,50 (Hardcover) .
'Keepvogel / Nachtpannenkoeken' van W. van Reek kost € 11,95 (Hardcover) .
'Keepvogel / De kijktoren' van Ree, W. van & W. van Reek kost € 11,95 (Hardcover) .
Ik heb er nog meer hoor. Wilt u die zien?
U zegt: ik zoek eigenlijk een dvd van keepvogel
Billie zegt:Hoe heet de dvd waar u naar op zoek bent?
U zegt:volgens mij ook gewoon keepvogel
Billie zegt:Weet u dan misschien een acteur?
U zegt:helaas nee
Billie zegt:Het spijt me, maar ik kan dan niets vinden.
Kijk anders even bij DVD op bol.com. Daar zit vast wat leuks tussen!
Even kijken, volgens mij had ik hier namelijk nog geen antwoord op gekregen: Bent u op zoek naar iets specifieks? Of zal ik anders een suggestie doen?
U zegt:nee, dank u
Billie zegt:Prima. Wat voor rapportcijfer (1 t/m 10) geeft u de kwaliteit van dit geautomatiseerde gesprek?
U zegt:7
Billie zegt:Dank u voor het cijfer. Tot ziens en nog een fijne dag!
Ik zou zeggen: een Billy voor Xplora!
Ik heb de digitale klantenservice van Bol.com eens uitgeprobeerd en het resultaat is heel aardig:
Billie zegt:Welkom bij de virtuele assistent van bol.com. Waarmee kan ik u van dienst zijn?
U zegt:ik zoek een boek over keepvogel
Billie zegt:Ik heb vijf boeken gevonden.
'Keepvogel' van W. van Reek koop je nu voor € 11,50 (Hardcover) .
'Keepvogel / Nachtpannenkoeken' van W. van Reek kost € 11,95 (Hardcover) .
'Keepvogel / De kijktoren' van Ree, W. van & W. van Reek kost € 11,95 (Hardcover) .
Ik heb er nog meer hoor. Wilt u die zien?
U zegt: ik zoek eigenlijk een dvd van keepvogel
Billie zegt:Hoe heet de dvd waar u naar op zoek bent?
U zegt:volgens mij ook gewoon keepvogel
Billie zegt:Weet u dan misschien een acteur?
U zegt:helaas nee
Billie zegt:Het spijt me, maar ik kan dan niets vinden.
Kijk anders even bij DVD op bol.com. Daar zit vast wat leuks tussen!
Even kijken, volgens mij had ik hier namelijk nog geen antwoord op gekregen: Bent u op zoek naar iets specifieks? Of zal ik anders een suggestie doen?
U zegt:nee, dank u
Billie zegt:Prima. Wat voor rapportcijfer (1 t/m 10) geeft u de kwaliteit van dit geautomatiseerde gesprek?
U zegt:7
Billie zegt:Dank u voor het cijfer. Tot ziens en nog een fijne dag!
Ik zou zeggen: een Billy voor Xplora!
maandag 19 april 2010
#16 youtube en vimeo
Youtube is natuurlijk geen onbekende. Ik zoek regelmatig leuke filmpjes of muziek.
Mijn favoriet op Youtube zijn o.a. de filmpjes van Mr. Bean. Zoals bijv. Mr. Bean in the library
Nog vaker wordt ik vanaf andere sites doorgelinkt naar Youtube.
Toch vind ik het lastig om goed te zoeken in Youtube. Ik moet me vaak door een brij aan slecht of verkeerd materiaal heen worstelen voordat ik het filmpje vind dat ik zoek. Er schijnt een mogelijkheid te zijn om geavanceerd te zoeken via een knopje 'search options' naast het zoekvak, maar het zal wel aan mij liggen, maar ik kan dit knopje echt niet vinden op mijn scherm. Weet iemand waar het gebleven is?
Via de site van Accredited Degrees vond ik leuke voorbeelden hoe we youtube in de bibliotheek zouden kunnen toepassen. Er zijn legio toepassingsmogelijkheden: We kunnen het als pr-instrument gebruiken, maar ook als screencast: we kunnen alle instructies die we nu live geven, zoals catalogus en databank-instructie ook online zetten. Zo kunnen studenten ze na afloop van een instructie nog eens in hun eigen tempo bekijken.
Zoals ze bijv. bij de University of Illinois hebben gedaan: Advanced search in the library catalog. of een Nederlands voorbeeld: screencast catalogus HAN (Hogeschool Arnhem en Nijmegen).
Ook vond ik nog een leuk instructiefilmpje over het zoeken van keywords in Google.
Nog even een andere filmpjes-aanbieder proberen. Vimeo (de concurrent van Youtube) biedt inderdaad betere kwaliteit. Om filmpjes te bekijken hoef je niet per se in te loggen. Ik vond een aantal prachtige tekenfilmpjes van 'singsfish'. Bijv. deze over lezen en een 'zelfportret':
Mijn favoriet op Youtube zijn o.a. de filmpjes van Mr. Bean. Zoals bijv. Mr. Bean in the library
Nog vaker wordt ik vanaf andere sites doorgelinkt naar Youtube.
Toch vind ik het lastig om goed te zoeken in Youtube. Ik moet me vaak door een brij aan slecht of verkeerd materiaal heen worstelen voordat ik het filmpje vind dat ik zoek. Er schijnt een mogelijkheid te zijn om geavanceerd te zoeken via een knopje 'search options' naast het zoekvak, maar het zal wel aan mij liggen, maar ik kan dit knopje echt niet vinden op mijn scherm. Weet iemand waar het gebleven is?
Via de site van Accredited Degrees vond ik leuke voorbeelden hoe we youtube in de bibliotheek zouden kunnen toepassen. Er zijn legio toepassingsmogelijkheden: We kunnen het als pr-instrument gebruiken, maar ook als screencast: we kunnen alle instructies die we nu live geven, zoals catalogus en databank-instructie ook online zetten. Zo kunnen studenten ze na afloop van een instructie nog eens in hun eigen tempo bekijken.
Zoals ze bijv. bij de University of Illinois hebben gedaan: Advanced search in the library catalog. of een Nederlands voorbeeld: screencast catalogus HAN (Hogeschool Arnhem en Nijmegen).
Ook vond ik nog een leuk instructiefilmpje over het zoeken van keywords in Google.
Nog even een andere filmpjes-aanbieder proberen. Vimeo (de concurrent van Youtube) biedt inderdaad betere kwaliteit. Om filmpjes te bekijken hoef je niet per se in te loggen. Ik vond een aantal prachtige tekenfilmpjes van 'singsfish'. Bijv. deze over lezen en een 'zelfportret':
#15 Met het oog op podcast
Ik heb speciaal een goedkoop mp3-spelertje (1GB) aangeschaft om mijn favoriete radioprogramma 'Met het oog op morgen' te kunnen beluisteren als podcast.
Tijdens mijn avonddienst download ik 'het oog' en tijdens mijn terugreis luister ik dan lekker naar muziek en nieuws van de dag ervoor.
Ik heb wel ontdekt dat er verschillende uitgangen (extensis) zijn voor de podcasts. De podcast van het oog die ik van www.podcastdirectory.com heb proberen te downloaden had als uitgang mp3.torrent en die kon ik niet beluisteren.
En ook de podcast die via Itunes wordt aangeboden krijg ik niet aan de praat.
Dus als het niet direct lukt: blijf even proberen, want dit is toch wel een heel handige toepassing. Radio luisteren als het jou uitkomt.
Tijdens mijn avonddienst download ik 'het oog' en tijdens mijn terugreis luister ik dan lekker naar muziek en nieuws van de dag ervoor.
Ik heb wel ontdekt dat er verschillende uitgangen (extensis) zijn voor de podcasts. De podcast van het oog die ik van www.podcastdirectory.com heb proberen te downloaden had als uitgang mp3.torrent en die kon ik niet beluisteren.
En ook de podcast die via Itunes wordt aangeboden krijg ik niet aan de praat.
Dus als het niet direct lukt: blijf even proberen, want dit is toch wel een heel handige toepassing. Radio luisteren als het jou uitkomt.
#17 uitgevers en web2.0
Een aantal uitgevers heeft ook het web2.0-licht gezien en zijn actief op Twitter, RSS etc. Zo kwam ik bijvoorbeeld de twitter-account tegen van Van Duuren Media waar ik regelmatig boeken voor AIB bestel: http://twitter.com/VanDuurenMedia.
Loont de moeite om eens uit te zoeken hoe we de aanwinsten van bepaalde uitgevers naar ons toe kunnen laten komen. En dan vooral de buitenlandse, omdat we die niet via netuit kunnen bekijken.
Een eerste inventarisatie maakt me niet echt vrolijk. Maar een voorbeeld van hoe het zou moeten biedt O'Reilly gelukkig!
Loont de moeite om eens uit te zoeken hoe we de aanwinsten van bepaalde uitgevers naar ons toe kunnen laten komen. En dan vooral de buitenlandse, omdat we die niet via netuit kunnen bekijken.
Een eerste inventarisatie maakt me niet echt vrolijk. Maar een voorbeeld van hoe het zou moeten biedt O'Reilly gelukkig!
Abonneren op:
Posts (Atom)